Peatges a l'ombra? No, quota fixe com a Suissa
La generalitat diu que no hi ha doblers per fer més autopistes i que les següents caldrà fer-les de peatge ( Guai) però que el peatge ho serà a l'ombra. (no tant guai). Notícia al 3/24
Perquè no el peatge a l'ombra? Doncs perquè un peatge a l'ombra té unes disfuncions importants: Un peatge "normal"l paga tothom que usa i per les vegades que usa una infraestructura, si és a la l'ombra, cada vegada que hi passa algú ho paguem tots, hi passem o no.
Però a més en un peatge a l'ombra qui no és del territori li surt gratuït. Així els catalans haurem de pagar el peatge de tots els turistes i les mercaderies que travessin el nostre país per les noves infraestructures.
Finalment és una manera encoberta de fer una hipoteca, per tant d'augmentar el deute.
Quines alternatives hi ha? Jo proposo el sistema Suís: Un passi anual per les autopistes catalanes.
Aquest sistema té molts avantatges:
- Els conductors del territori comparativament paguen menys (ja que utilitzen durant tot l'any les autopistes) que els qui estan de pas.
- Un cop pagat, els conductors, trien el seu itinerari optimitzant el quilometratge o el temps, però no en funció dels peatges, convertint-se en un estalvi energètic.
- Permet eliminar els peatges de les autopistes, cause de moltes de les cues. Només que contem el que gasten els milers de cotxes que frenen per tornar a accelerar als peatges, ja és un pressupost.
- Permet fer més entrades/sortides en autopistes on ara no es fan ja que el peatge es troncal
- Només paguen els conductors, el usuaris d'altres mitjans de transport (tren, bicicleta o patinet) no paguen aquestes infraestructures amb els seus impostos.
- No cal fer descomptes a qui més passa, ja que pagant una vegada pot passar tantes vegades com vulgui.
- A final d'any només cal repartir els diners obtinguts entre les actuals concessionàries.
0 Comments:
Publica un comentari a l'entrada
<< Home